Öreggé és beteggé tesz: az oxidatív stressz és az elsavasodás

Savasodás, oxidatív stressz, szabadgyökök – kifejezések, amiket sokat hallunk, mégsem ismerjük pontos jelentésüket. Csak annyit tudunk, hogy nem jók a szervezetünknek. Mai cikkünkben utánajárunk ezeknek a rémeknek, megnézzük, hogy mi okozza őket, és hogyan lassíthatod le ezeket a folyamatokat!

Az oxidatív, vagy más néven oxidációs stressz a testünkben lezajló természetes, mégis káros kémiai folyamat.

Az orvostudományi kutatások középpontjában egyre gyakrabban állnak a szív- és érrendszeri megbetegedések, a daganatos betegségek és az öregedés is. Ezen vizsgálatok során merült fel többször az oxidatív stressz káros hatása a szervezetünkre.

Mit is jelent pontosan az oxidatív stressz?

Amikor levegőt veszünk, oxigénmolekulák kerülnek a szervezetünkbe, reakcióba lépnek a sejtjeinkkel és energiát termelnek. Idáig jó nekünk. A folyamat melléktermékeként viszont szabadgyökök keletkeznek, azaz olyan atomok, melyeknek páratlan az elektronszáma, és annak érdekében, hogy elektront szerezzenek maguknak, a testünk ép sejtjeitől veszik el azt, károsítva a sejteket.

De nem kell aggódni, hiszen testünkben alapvetően van erre egy védekező antioxidáns rendszer, amely képes arra, hogy semlegesítse a szabadgyököket.

Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek úgy tudják átadni a szabadgyököknek az elektront, hogy közben ők maguk nem válnak instabillá.

Viszont ha felborul a szabadgyökök és antioxidánsok egyensúlya, akkor egy roncsoló kémiai folyamat alakul ki, ami számos betegség kiváltó oka lehet.

Az antioxidánsok a szabadgyökökkel történő reakció során oxidálódnak, míg a gyökök redukálódnak, ezért is hívják a folyamatot oxidációs stressznek.

Mitől borul fel az antioxidánsok és a szabadgyökök egyensúlya?

A harmóniát külső és belső tényezők is befolyásolhatják. A külső tényezők közé sorolhatjuk például a környezetszennyező anyagokat, a szmogot, a nehézfém-szennyezést, a cigarettafüstöt, az alkoholt, az UV sugárzást illetve a helytelen táplálkozási szokásokat is. Belső tényező lehet egy genetikai elváltozás, vagy akár egy komolyabb fizikai terhelés (például egy maraton lefutása). Ezen hatások vagy fokozzák a szabadgyökök termelését, vagy pedig csökkentik a szervezetben az antioxidánsokat.

Milyen káros hatása van az oxidatív stressznek?

A dolog elég bonyolult: a normális működés során, mikor egyensúlyban vannak, akkor a szabadgyökök hozzá is járulhatnak a szervezet egészséges működéséhez, ugyanis segítenek legyőzni a kórokozókat, amelyek fertőzéses megbetegedéseket okozhatnak.

A szabadgyökök számának kóros megnövekedése viszont már baj: kárt tudnak tenni a zsírszövetekben, a DNS láncban és a szervezet fehérjéiben is, ezáltal idővel betegségeket okozhatnak. Ilyen például a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri megbetegedések, magas vérnyomás, sclerosis multiplex, olyan neurodegeneratív betegségek, mint az Alzheimer-kór vagy a Parkinson-kór.

Ha ez még nem lenne elég, a szabadgyökök elszaporodása az öregedéshez is hozzájárul, vagyis rengeteg okunk van odafigyelni arra, hogy szervezetünkben ne boruljon fel az egyensúly.

Hogyan tehetsz a szabadgyökök elszaporodása ellen?

Természetesen az odafigyelés a kulcs. 3 fontos dolog van, amivel te magad is tehetsz az egészségedért:

  1. Figyelj oda, hogy egészséges táplálkozással megfelelő mennyiségű antioxidánst vigyél be a szervezetedbe
  2. Próbáld meg elkerülni azokat a külső tényezőket, amelyek fokozni tudják a szabadgyökök termelődését, mint például az egészségtelen környezet, vagy a dohányzás
  3. A szabadgyökök leküzdésében segíthet még egy egészen új találmány, a hidrogénes víz fogyasztása. A hidrogén ugyanis a legerősebb antioxidáns, így ez tudja leginkább elősegíteni szervezetünkben a méregtelenítő folyamatokat. (Erről még fogunk írni később részletesen.)

Természetesen nem kell lemondanod a következő futóversenyről, de oda kell figyelni a megfelelő antioxidáns-utánpótlásra. Az oxidatív stressz és a szabadgyökök termelődése ugyanis teljesen természetes folyamatok, de ha felborul a szervezetedben az egyensúly, az már cseppet sem egészséges!

Következő cikkünkben ezzel fogunk alaposabban foglalkozni, leírjuk, pontosan hogyan is alakul ki az oxidatív stressz.

5+1 tipp az elsavasodás ellen

Letölthető e-book