Milyen betegségeket okozhat az oxidatív stressz ?

Az átlagos életmódunk, a gyorsétkezdék, a felgyorsult, modern világunk olyan hatással van a
szervezetre, amire álmodban sem gondolnál. A jó hír, hogy tehetsz ellene, és ehhez nem muszáj
teljesen felhagynod jelenlegi életviteleddel. Eláruljuk, milyen módon befolyásolja az oxidációs stressz az egészséged, és azt is, hogyan előzheted ezt meg.

Korábban már írtunk róla, hogy az emberi szervezetben mennyire fontos, hogy az instabil
szabadgyökök és a stabil antioxidánsok egyensúlyban legyenek. Ha ez az egyensúly felborul, akkor
beszélhetünk oxidatív stresszről, ami hosszú távon nagyon komoly egészségügyi problémákhoz
vezethet.

Mit is jelent pontosan az oxidatív stressz?

De ismételjük át gyorsan a dolgot: a szabadgyökök a testünkben lévő, oxigéntartalmú molekulák.
Ezek páratlan számú elektront tartalmaznak, így tudnak reakcióba lépni más molekulákkal, amiktől
elektronokat happolnak el. Az antioxidánsok viszont anélkül tudnak elektront adni a szabadgyökök
páratlan számú elektronjához, hogy ők maguk nem válnak instabillá: ezzel megakadályozzák, hogy az
adott szabadgyök reakcióba léphessen más molekulákkal és így kárt tegyen a szervezetben.

Oxidatív stressz akkor alakul ki, ha több szabadgyök van jelen, mint amennyit az antioxidánsok
képesek elektronnal ellátni, ezáltal egyensúlyban tartani. Ilyenkor a szabadgyökök a szervezetet
gyengítik: a zsírszövetet, a fehérjéket, de a DNS szerkezetét is kikezdhetik, ami számos betegséghez
vezethet. Az oxidatív stresszhez szükséges szabadgyök-többletet több helyről is szerezhetjük: az
ózon, a cigarettafüst, bizonyos tisztítószerek, a cukor, a zsír és az alkohol is mind hozzájárulhat a
szabadgyökök termeléséhez.

Miért ártalmas az oxidatív stressz – és mit tehetsz ellene?

Ha a felesleges szabadgyökök elszaporodnak, a szervezet számos részére lehetnek hatással. A
cukorbetegség, az érkeményedés (más néven ateroszklerózis), a magas vérnyomás és a különböző
gyulladások még a legenyhébb betegségek közé tartoznak. Az oxidatív stressz oka lehet azonban
neurodegeneratív betegségeknek, mint a Parkinson-kór, vagy az Alzheimer-kór, továbbá okozhat
szívproblémákat, valamint rákot is.

A megoldás elsősorban természetesen a megelőzés: az alkohol, a cigaretta, a cukros és zsíros ételek
mellőzése már önmagában nagy mennyiségű szabadgyök termelésétől kíméli meg a szervezetedet.

A megelőzés része lehet a helyes táplálkozás is – megfelelő mennyiségű antioxidáns bevitelével.
A legjobb, ha a napi 5 étkezésed mindegyike tartalmaz valamiféle zöldséget vagy gyümölcsöt,
lehetőleg minél változatosabban.

  • A pirosbogyók, a citrusfélék, a cseresznye és a szilva olyan gyümölcsök, melyeket magas
    antioxidáns szintjükért érdemes fogyasztani.
  • Zöldségek közül az olívabogyó, a paradicsom, sárgarépa, brokkoli, valamint a sötétleveles
    zöldek tartalmaznak a szervezet számára megfelelő mennyiségű antioxidánst.
  • A húsok fogyasztása ugyanúgy fontos emellett is, elsősorban a halak segíthetnek megelőzni
    az elsavasodást.
  • Vitaminok és a zöldteák is segítségedre lehetnek a megfelelő étrend kialakításában: az E-
    vitamin, a C-vitamin, a kurkuma, fokhagyma, hagyma és fahéj változatos használata kiváló
    megelőzésként szolgál.
  • A hidrogénes víz egy viszonylag frissen felfedezett csodaszer – az egyik legerősebb
    antioxidáns, amit ráadásul az otthonodban, egyszerűen előállíthatsz, ezzel a készülékkel.

A tudás, az információ hatalom – használd most ezt önző célra, a saját egészséged megóvására!

5+1 tipp az elsavasodás ellen

Letölthető e-book